Allis och Sören i Övrenedre stad i Forsza socken

Allis undervisar i SO

Allis och Sören tog sin roll som skolägare på allvar och började undervisningen i Forssa byskola med barnen från Kyrklandet som elever. Det var en långvarig tradition att prästen också höll i undervisningen i kristendom och hembygdskunskap, medan undervisningen i matematik och svenska delegerades till licensierade lärare. Kyrklandets bönder var glada att skolan väcktes till liv igen, sedan StorGustav lagt ned den när han konfiskerade, eller kommunaliserade, kyrkan.

Gustav var dock inte helt nöjd med att skolan togs i bruk som skola. Det var faktiskt inte det han tänkt sig när han lät lura sig att sälja den som bostad åt två okunniga sörlänningar. Han kände sig kränkt och lite bitter, men tänkte ta skadan igen.

Allis var först ut som lärare. Hon fick undervisa i samhällskunskap och biologi, eftersom hon blivit legitimerad sjuksköterska. StorGustav hade, i egenskap av skolnämndens ordförande, försett henne med en kursplan i samhällskunskap ur ett socialistiskt genusperspektiv, samt en kursplan i biologi ur ett socialistiskt genusperspektiv. Allis tyckte det lät modernt och bra, antagligen för att hon uppfattade båda ämnena som sexualkunskap i ett genitalt perspektivs sociala beteenden.

Kyrklandets skolbarn, i skiftande åldrar med en övervikt av högstadieungdomar, satt som tända och förväntansfulla ljus när hon svepte in i klassrum 3; klassrum 1 och 2 användes som vardagsrum och sovrum av lärarkåren. Hon hoppade över upprop och långrandiga presentationer, slängde ryggsäcken på katedern och tog upp en nästan hel gurka, ställde den på katedern och utropade:

– Kuken!
– Ja, sa hon förklarande, det finns ju inga affischer, eller planscher på könsorganen här i skolan, och inte nån diaprojektor, som man brukar ha i sån här undervisning, så man får ta vad man har, och det går bra det också.

Så tog hon upp en halv grapefrukt, också den från frukostbordet i klassrum 2, höll upp den i luften och utropade:

– Fitta!

Därefter tryckte hon ned grapefrukten över gurkan och fortsatte lektionen med:

– Sex! Det är det vi ska …
– Knulla, ropade en försigkommen kille.
– Det stämmer, sa Allis, det är två ord för samma sak. Det finns fler ord. Vilka andra ord kan ni?

Den närmaste kvarten gick åt till en glad och upplyftande uppräkning av könsord, där Allis oftast nickade instämmande och applåderade, men stötte ibland på främmande ord, som hon måste skriva upp på svarta tavlan och begära en förklaring på. Vid det här laget hade elevchocken lagt sig och stämningen var god. När könsorden började tryta, livade hon upp undervisningen med frågan:

– Vilka av er har kuk, upp med handen!

Somliga hade bråttom att få upp handen, andra var mer tveksamma och någon räckte upp två händer.

– Har du ingen, kunde hon fråga en elev, och har du två, det räcker väl med en.

Nu var stämningen på topp och hon ställde förstås nästa fråga:

– Vilka av er ha fitta? Har inte du fitta? Räck upp handen då, var inte blyg för att visa vid du har, den är bra att ha. Har du två, ja då passar du med han med två, men jag tror nog att du bara har en, och det duger så bra, var nöjd med det.

– Jaha, den här lektionen handlar om könsorganen, nästa handlar om sex och samlevnad och sista lektionen handlar om porrfilm och mens. Det är allvarliga saker. Nu har vi ingen plansch så ni får titta på min fitta.

Sa Allis och satte sig på katedern, drog upp kjolen och särade på benen.

– Kom fram och titta, var inte blyga, det här är en riktig fitta med hår.
– Ja, känn bara, båda pojkar och flickor.
– Ja för all del, det går bra att sticka in ett finger, det här är undervisning i ett perspektiv.

Eleverna defilerade plikttroget förbi hennes uppspärrade ben och tittade och kände och gick och satte sig knäpptysta i sina bänkar. Dom var nog lite generade och perplexa inför all denna sexualkunskap.

– Nu är det rast barn, sa Allis när besiktningen var avslutad. Nu får ni gå ut och titta och känna på varandra, så ska ni får lära er hur man ska göra sen.

Om det var avsikten eller bara ett pedagogiskt snilledrag, så var eleverna från denna stund hennes trogna disciplar och hörsamma elever och fina på alla sätt. Under den andra lektionen kunde hon trumma i dem allt möjligt om hur man ska uppföra sig i erotiska sammanhang, att sex ska vara kul och frivilligt och principerna om ja och nej, med smaskiga exempel från verkliga livet, företrädesvis hennes eget. Eleverna vågade till och med ställa roliga frågor och även flickorna kunde säga saker som dom aldrig trott att dom skulle kunna säga. Allis tyckte att det var kul att vara lärare och alla tyckte att Allis var skitkul och att sex verkade kul.

Den tredje och sista lektionen denna första skoldag på tio år i den gamla byskolan skulle handla om mens och porrfilm. Nu hade Allis fått fram sin dator och fått StorGustav att rycka in med kommunstyrelsens projektor och filmduk. Det blev en hejdundrande filmvisning, som förändrade elevernas syn på världen. Allis var i sitt esse och dissade och eleverna fnissade. Sen den dagen var det slut med porr och porrfilm bland Kyrklandets barn och unga.

Mensen hann man inte med, men det kunde dom ta senare på biologilektionen när hon själv hade mens, menade Allis. Det var meningen att Sören skulle komma in på slutet och att dom skulle vara på katedern och visa barnen kärlekssex, men det fick ställas in eftersom Sören var så upptagen i kyrkan med kyrkomusik och sånt. Och det var nog lika bra det, tänkte Allis, när den första triumfatoriska skoldagen led mot sin ända.